Het voordeel van prototyping: van idee naar realiteit
Organisaties die rondlopen met een (digitaal) idee weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Ze twijfelen of een concept wel gaat werken, de doelgroep dit nodig heeft en het idee ook daadwerkelijk gemaakt kan worden. Het maken van een prototype kan dan uitkomst bieden. Zo kun je met weinig investeringen een concept visueel maken en valideren.
Bij Gravity maken we een prototype niet ingewikkelder dan nodig. We kijken heel goed naar wat we precies willen testen en overwegen wat we wel en niet nodig hebben voor een goede validatie. Hierdoor vergt een prototype niet de diepteinvestering en kan je, voordat er ontwikkeld wordt, een zekerheid van slagen aantonen.
Wat is een prototype?
Een prototype is een hulpmiddel om te testen of en hoe een gemaakt product gaat werken. Het is een eerste versie van je digitale product. Afhankelijk van wat er getest moet worden, bepaal je hoe het prototype eruit moet komen te zien. Dit kan een tekening op papier, van bijvoorbeeld het beginscherm van een website, zijn maar ook een klikbaar digitaal product voor een app of platform.
Het gaat vaak om een eerste versie van een digitaal product, maar kan ook ingezet worden om een iteratie of een onderdeel van een bestaand digitaal product eerst te valideren voordat er wordt doorontwikkeld.
De voordelen van prototyping
Prototyping is een cruciale stap in het ontwerpproces omdat het jou als opdrachtgever maar ook de designers en ontwikkelaars in staat stelt ideeën te testen en te verfijnen om tot een definitief ontwerp te komen. Er zijn meerdere voordelen aan prototyping die het overwegen waard zijn.
Testen en valideren
Een van de belangrijkste voordelen van prototyping is dat ideeën op een realistische manier getest en geëvalueerd kunnen worden. Dit kan helpen potentiële problemen in een vroeg stadium te identificeren, voordat ze kostbaar of tijdrovend worden om op te lossen. Prototyping stelt je daarnaast ook in staat om feedback te verzamelen van gebruikers en andere belanghebbenden, wat kan helpen om het eindproduct te verbeteren.
Experimenteren
Een ander voordeel van prototyping is dat designers met een prototype kunnen experimenteren met verschillende ontwerpopties. Dit kan leiden tot nieuwe, innovatieve oplossingen die anders misschien niet zouden zijn overwogen.
Betrokkenheid van stakeholders
Daarnaast kan een prototype er ook voor zorgen dat verschillende betrokken partijen hetzelfde gaan denken over het product dat ontworpen wordt. Met alleen tekstuele omschrijving mis je een stuk informatie voor de juiste beeldvorming. Prototyping dwingt je om concreet te worden met het concept.
“Prototyping dwingt de betrokken partijen om concreet te worden met het concept en vervolgens te kijken wat voor discussies er ontstaan.”
Vishal Gangadin — Product Designer bij Gravity
High-fidelity prototypes
Een trend in prototyping is het gebruik van high-fidelity prototypes. Deze prototypes zijn zeer gedetailleerd, klikbaar en lijken sterk op het eindproduct. Bij Gravity maken we er graag gebruik van. Het is ideaal voor usability testen en validaties.
Er wordt vaak meer moeite gestoken in het maken van deze prototypes omdat hetgeen wat je wil leren ook complexer is. High fidelity prototypes zijn digitaal en kunnen worden gemaakt in verschillende tools.
Meest gebruikte tools
Er zijn verschillende tools die wij gebruiken voor product prototyping. Dit is afhankelijk van het type product en het ontwikkelingsstadium. Dit zijn de door ons meest gebruikte tools:
-
Sketch en Figma - Deze twee tools gebruiken we om alle schermen en scenario’s van een prototype uit te werken. Dit kan in de vorm van een wireframe, mockup of volwaardig ontwerp zijn.
-
InVision - Deze tool maakt het mogelijk om interactie toe te voegen aan statische designs inclusief kleine animaties. Hierdoor kunnen we interactieve, klikbare prototypes maken van onze ontwerpbestanden.
Rapid Protyping
Tijdens de ontwerpfase van een digitaal product helpen prototypes om de interactie en gebruiksvriendelijkheid te testen, en knelpunten te ontdekken. Ook dwingt het alle betrokken partijen concreet te worden met het concept. Wil je zo snel mogelijk je idee testen bij de doelgroep? Dan kan rapid prototyping de uitkomst bieden.
Het doel van rapid prototyping
Zoals de naam doet vernoemen, heeft rapid prototyping als doel om binnen een zeer korte tijd een concept om te zetten in een design. Al in twee weken tijd maken we van jouw idee een gevalideerd prototype. De prototypes worden visueel en klikbaar uitgewerkt in InVision waarbij je een concreet vervolgplan met indicatie van de marktpotentie ontvangt. Het vervolgplan bevat daarnaast ook een inschatting van de investering voor verdere uitwerking van het product.
Prototyping voorkomt dat je veel investeert in een idee wat mogelijk een flop zou kunnen zijn. Daarom is de tijd en moeite die je stopt in het maken van een prototype het vaak dubbel en dwars waard.
Aan de slag met rapid protyping?
Om rapid prototyping te laten slagen, zijn de juiste tools, kennis en ervaring nodig. Als digital product agency kennen we alle facetten van het design en development proces. Van trendontwikkeling, het technische landschap en concepten valideren tot aan product design, development en doorontwikkeling.
Ben je benieuwd of rapid protoyping een uitkomst voor jou kan bieden?
Vishal Gangadin
Product Designer