Unigarant | Hero | Gravity

Unigarant

Productvalidatie door online lancering van fictief merk

About

Nieuw service-idee testen

Hoe kom je erachter of een idee werkt? Door te testen bij de doelgroep of het aanslaat. Voor Unigarant (ANWB) hebben we een nieuw service-idee getest door een fictief merk te lanceren. Zo valideerden we het ANWB Autokosten Abonnement. We onderzochten of deze business case interesse bij de doelgroep opwekte én of het financieel aantrekkelijk is.

Unigarant | Case | Gravity

📸 Landingspagina als live test

Door te klikken op de 'vraag een offerte' knop geeft een consument aan dat er behoefte is aan Rijgemak. Zo komen we erachter of Rijgemak een Product-Market-Fit en een Problem-Solution-Fit heeft.

Challenge

Aansluiten bij marktbehoefte

Het ANWB Autokosten Abonnement is een nieuw service-idee van Unigarant. Ze hebben een oplossing bedacht om met plezier en zonder zorgen in je auto te kunnen rijden. Met het Autokosten Abonnement zegt je vaarwel tegen onverwacht hoge autokosten door elke maand een vast bedrag te betalen voor onderhoud aan je koop auto.

 

Een goed idee; maar is dit concept levensvatbaar en sluit het aan bij de marktbehoefte? Het is tenslotte belangrijk dat het idee aanslaat bij de consument, voor wie het product bedoeld is. Ontdekken of het inderdaad een probleem oplost én of de consument bereid is hiervoor te betalen.

unigarant flow

Solution

Snel en effectief valideren

Door Rapid Prototyping toe te passen creëerden we een levensecht product om snel en effectief te testen of het ANWB Autokosten Abonnement aanslaat bij de doelgroep.

 

We vertaalden het idee naar een Value Proposition, dat we vertaalden naar een merkverhaal. Het fictieve merk ‘Rijgemak’ ontstond. Met het merkverhaal als fundament ontwikkelden we een MVP: een Minimal Viable Product in de vorm van een professionele website om het concept in de praktijk te brengen.

Rijgemak | Gravity

📸 Van value proposition naar experiment

Door de brandstory en identiteit van het Autokosten Abonnement in kaart te brengen werd de website volledig in gebrand in de stijl van het service idee van Unigarant.

Via Meta Ads (Facebook en Instagram) en Google Ads hebben we advertentiecampagnes ingezet om bezoekers naar de website van Rijgemak te krijgen. In die advertenties zetten we in op de mogelijke Problem Solution. 

Voorafgaand aan de campagnes hebben we duidelijke doelstellingen geformuleerd, inclusief een aantal hypotheses. Om het succes van Rijgemak te meten, moesten we antwoord krijgen op cruciale vragen over de service, de doelgroep, het momentum en relevante autotypes. Gecontroleerde experimenten op de website gaven antwoord op de hypotheses.

 

Results

Gevalideerd service-idee

Een idee in de praktijk toetsen geeft waardevolle informatie. Door Rijgemak als product validatie-middel in de markt te zetten, hebben we met een beperkt budget en minimale middelen waardevolle inzichten verzameld. Daarmee is het ANWB Autokosten Abonnement een grondig gevalideerd service-idee. 

 

Unigarant is in een voorstadium van het daadwerkelijk in de markt zetten van deze nieuwe service.

Veel bruikbare data om business case rond te krijgen voor Unigrant

Results

89

Nieuwe aanvragen

2%

CTR op social ads

Premium

abonnement vaakst gekozen

Meer weten?
Lotte

Lotte van Beek

Business developer